Bij McDonald’s begrijpen ze me wel

Kom je wel eens bij McDonald’s? Ik voel me bij McDonald’s altijd goed begrepen. Ze geven mij echt het gevoel dat ze weten wat ik bedoel en ze begrijpen me volkomen.

Stel, je gaat naar een cafeetje, je zoekt een tafeltje uit en gaat lekker zitten. De serveerster komt snel met de kaart, je maakt een keuze en bestelt: “Een cappuccino en een appelgebak, graag”. De serveerster zegt: “Komt eraan”.

Stel, je gaat nu naar McDonald’s en zegt: “Een cappuccino en een appelgebak, graag” en de medewerker aan de kassa antwoordt daarop: “Een cappuccino en een appelgebak. Komt eraan.” Zie je het verschil?

Het moment van de waarheid

Op het moment wanneer je iemand iets vertelt, dan ga je ervan uit, dat hij jou begrijpt. Je vraagt hooguit op het eind ”Begrijp je het?” en als antwoord krijg je “Ja”  te horen. Maar wat heeft hij nou begrepen? En waar blijkt dat uit? Vaak komt er bij ons niet eens op dat iemand hetzelfde anders kan begrijpen of helemaal niet begrijpen, maar durft het gewoon niet toe te geven, uit angst of schaamte.

Hoe zorg je ervoor dat je zeker weet wat de ander heeft begrepen? Door te vragen: “Wat heb je begrepen?” Deze vraag klinkt misschien niet bijzonder vriendelijk, eerder bot, alsof je iemand niet gelooft, wanneer hij “Ja” zegt. Maar dat is ook precies hoe het zit, je gelooft hem niet, je twijfelt. Vaak denken we onterecht dat we bepaalde dingen niet mogen vragen omdat we iemand anders kunnen kwetsen. Het gaat er echter niet om, wat je vraagt, maar hoe je dat doet.

feedback

Hoe vraag je of iemand jou begrijpt?

Stel je kwetsbaar op en vertel hoe het zit, bijv:

”Goede communicatie is voor mij heel belangrijk. Daarom wil ik er zeker van zijn dat ik duidelijk genoeg ben en dat jij begrijpt wat ik bedoel. Zou je mij willen zeggen wat je hebt begrepen van wat ik zei zodat ik kan kijken of ik het goed heb uitgelegd? Daar kun je mij heel erg mee helpen.”

Vind je het te langdradig? Vraag dan gewoon:

“Dus, wat hebben we afgesproken?”

Hoe ziet de praktijk eruit?

Elke dag tolk ik bij ongeveer 10 gesprekken. Ik tolk voor politie en justitie, advocaten, bedrijven en hulpverleners. Ik maak vaak genoeg mee dat mensen elkaar niet begrijpen en ik hoor en zie hun twijfels. Helaas zijn er nog steeds weinig mensen die durven vragen “Wat heb je begrepen?” Wij – Polen zijn niet assertief genoeg om te zeggen: “Ik begrijp het niet” en jij kunt ons uit ons lijden verlossen door te vragen “Wat heb je begrepen?”

Vragen?

Heb je vragen over de Poolse cultuur of omgangsvormen? Begrijp je het gedrag van je Poolse werknemers of cliënten niet? Stoor je je ergens aan en weet je niet hoe je het moet aanpakken? Neem contact met mij op en ik geef antwoord op jouw vraag in één van de volgende artikelen.

Share

geen reacties

geef een reactie